Vodenje podjetja in njegovih zaposlenih že dolgo ni več naključno tipanje za uspešnimi strategijami, pač pa temelji na sodobnih načelih in raziskavah moderne psihologije ter zajema več sklopov različnih znanj in veščin. Sodobno vodenje je strokovno podprto in se nenehno dopolnjuje z novimi dognanji in raziskavami. Uspešen vodja namreč neprestano opazuje delovanje svojih zaposlenih, pa tudi sebe. Njegov pristop je prepoznavanje dobrih praks in korigiranje slabih – tako pri sebi, kot pri drugih.
Vodenje podjetja
Da se dober vodja izmojstri, ne rodi, je že dolgo znano. K sreči obstajajo kakovostne šole in izobraževanja, kjer se vodenja podjetja in njegovih zaposlenih, lahko naučimo. Programi, s katerimi pričnemo obvladovati področje vodenja, so običajno sestavljeni iz različnih modulov, med katerimi vodje najprej prepoznavajo pomen identitete in vlog, ki jo kot vodja imajo. Do vodenja imamo lahko različne pristope, odvisno od naše osebnosti, vendar moramo kot vodja imeti določeno avtoriteto, ki pa jo je potrebno dobro zgraditi. Avtoriteta pri vodenju mora imeti čvrste temelje in je zahtevno delo. Potrebnega je veliko samoopazovanja, ozaveščanja in samodiscipline.
Vodenje zaposlenih je korak naprej. Uspešen vodja izstopi iz psiholoških iger, ki se jih ljudje običajno igramo, tudi na delovnem mestu, ter hitro loči med kritiko, argumentom, nasvetom, pobudo in obtoževanjem, ne da bi se v to čustveno vpletel. V trenutkih nakopičene jeze, napetosti, nezadovoljstva ali panike, zna ustrezno postopati in zaposlene pomiriti. Prepoznavanje različnih obrambnih mehanizmov pri ljudeh, je v trenutkih zgoščene napetosti in slabe volje, ključnega pomena.
Vodenje zaposlenih in komunikacija
Uporaba ustrezne pohvale in kritike je nekaj, kar karizmatičen in uspešen vodja obvlada. Zopet ne gre za prirojeno veščino, pač pa za znanje in izpopolnjevanje v njem. Strokovnjaki ugotavljajo, da prav Slovenci pohvale ne uporabljamo prav pogosto in bi jo zlasti pri vodenju lahko uporabili večkrat, saj je odlično orodje za spodbujanje želenih vedenj. Po drugi strani smo Slovenci znani kot večni nergači, nič nam ni prav in v vsaki stvari iščemo dlako v jajcu. Žal je takšno vedenje še vedno prepogostokrat srečamo pri vodenju podjetji ali projektov. Nergaški vodja se ne zaveda moči svoje kritike, ki je lahko rušilna za motivacijo zaposlenih, pravilno uporabljena in ustrezno sporočena pa bi lahko postala učinkovito orodje za zajezitev neželenih vedenj pri zaposlenih.
Razum, čustva in socialne veščine
Pri vodenju so razum, čustva in socialne veščine enakovredne komponente. Ker se ne rodimo z enakovredno razvitimi vsemi tremi področji, jih moramo kot vodja razvijati sami. Čustvena inteligenca je pri vodenju zelo pomembna, saj so bila čustva na delovnem mestu še do pred kratkim tema, o kateri se ni govorilo. Vzorci nekega preteklega časa so zapovedovali, da zlasti moški na delovnem mestu, čustev ne sme kazati. Danes vemo, da so prav čustva tista pomembna motivacija, ki žene vsako naše delovanje, tudi na delovnem mestu. Pri vodenju je prepoznavanje lastnih čustev in čustev drugih, ena izmed najpomembnejših stvari, ki se jih lahko naučimo. Šele ko jih prepoznamo, se lahko nanje ustrezno odzovemo, v šolah sodobnega vodenja so strategije upravljanja s čustvi na delovnem mestu, umeščene v začetne module izobraževanja, tako pomembno vlogo zasedajo.
Konflikti pri vodenju tima
Spori, nestrinjanja in konflikti so stalnica v naših odnosih. Ne moremo se jim izogniti in nespametno bi bilo, da bi se jim sploh trudili izogniti. Različna mnenja in nasprotovanja ustvarjajo situacije, ki so naporne in težke. Mnogo ljudi bi se jim, tako v domačem kot v službenem okolju, najraje izognilo. Še zlasti konflikti med zaposlenimi predstavljajo težavo pri vodenju, saj onemogočajo pretok dobre energije med sodelavci in slabšajo razmere na delu. V splošnem velja, da obstaja pet zelo uspešnih strategij za razreševanje konfliktov. Ko jih spoznamo, lažje ugotovimo, kdaj in s kom uporabljati katero od njih.
Vodenje zajema tudi znanje o timskem delovanju. Že dolgo namreč vemo, da uspešni posamezniki le stežka povlečejo voz naprej sami – prava moč in uspeh se skrivata v dobrem timskem delu. Vodja je tisti, ki timu omogoča najboljše pogoje za delo. Postavlja jim cilje in jih motivira za delo. V vsakem posamezniku prepozna njegovo vlogo in doprinos k skupnemu delu ter temu ustrezno komunicira z njim. Prav tako ima vsak tim svoj naravni razvoj, pri vodenju tima pa je ključno, da te faze poznamo in se jim prilagodimo. Pri določanju uspešnosti tima, strokovnjaki naštejejo štiri osnovne kriterije, ki jih mora tim dosegati, da postane uspešen.
Investirajte v svoje veščine vodenja!
Z znanjem o vodenju in vodstvenih strategijah lahko nadgradimo svoje komunikacijske in vodstvene sposobnosti. Osnovni in nadaljevalni programi šol vodenja izvajajo podjetja, ki združujejo predavatelje – strokovnjake z različnih področij – psihologije, sociologije in kadrovskega managementa. Programi so sestavljeni tako, da zajemajo vsa osnovna znanja in njihovo nadgradnjo, poleg tega pa nudijo tudi individualno oblikovane pristope za podjetja. V šolah vodenja lahko veščine pridobivate v daljšem časovnem obdobju ali pa se udeležite intenzivnejših večdnevnih delavnic.